Olimpia den Hartogh: ‘Wij zijn juist opgeschoven naar een hogere drempel in privaat’
In een interview met Investment Officer vertelt onze statutair directeur Olimpia den Hartogh hoe WMP in de afgelopen jaren een sterke, institutionele positie heeft opgebouwd binnen private markten.
Onder leiding van Olimpia den Hartogh bouwde Wealth Management Partners de afgelopen jaren een sterke positie op in private markten, die nu grofweg de helft van het beheerde vermogen van 5 miljard euro omvat. In februari werd Den Hartogh benoemd tot statutair directeur van de firma. De kers op de taart, vindt ze.
Olimpia den Hartogh begon haar carrière in private markten in 2012 bij Robeco, als analist. Daarna volgde een functie als private-equity-fondsbeheerder bij Blue Sky Group, omdat ze zelf een portefeuille wilde bouwen en monitoren. Een les in processen én die werkomgeving bood haar inzicht in haar eigen waarden. ‘Ik merkte hoe belangrijk ik het vind dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Dat je ook nog op vrijdagmiddag om vijf uur bij een collega kunt aankloppen als je hulp nodig hebt. Samen die klus klaren, hoe lang dat ook duurt.’
Dat besef bracht haar in 2017 bij Wealth Management Partners, dat net de eerste teen in het private water had gestoken via de oprichting van een feeder op AlpInvest. ‘De eerste closing van onze eerste Nederlandse Private Equity Pool werd een paar weken na mijn komst gehouden. Ik kwam min of meer op een rijdende trein, maar nog zonder team of track record.’
Van private-equity-FOMO was er toen nog geen sprake, blikt Den Hartogh terug, er waren hooguit wat pensioenfondsen en verzekeraars die “iets” met private markten wilden - ‘maar met zo min mogelijk investeringen en mensen’. ‘Bij ons was de keuze voor private markten een strategische beslissing, dus toen ik hier binnenkwam, vroeg Albert (van Dedem, red.) meteen: wat heb je nodig?’
Institutionele eisen
WMP stak in de eerste periode veel tijd in “de achterkant”. ‘De fiscale structurering van producten, een governance-proces, risicomitigatie voor de eindbelegger. We wilden direct een goed, institutioneel product neerzetten, net zoals WMP dat aan de publieke kant had gedaan. Er stond een basisproces, maar bij private markten ga je dieper dan bij publieke markten. Je informatievoorziening is anders, je analyses zijn anders.’
Door de jaren heen zijn Den Hartogh en het inmiddels veertienkoppige private-marketsteam blijven schaven aan het proces dat wat Den Hartogh betreft aan die institutionele eisen voldoet. ‘Onlangs volgde een van onze teamleden een managerselectietraining bij een van Europa’s beste fund of funds. Bij terugkomst vroeg ik hem naar de verschillen tussen onze aanpak en de aanpak van die internationale partij. “Grappig”, antwoordde hij, “zij doen precíes hetzelfde”. Dat was voor mij een extra bevestiging dat we naar de juiste dingen kijken.’
‘Hier op de vloer zijn mensen zacht op de persoon, hard op de inhoud’
Gevraagd naar het verschil tussen een institutioneel proces en een proces dat dat niet is, zegt Den Hartogh: ‘Je kunt een privatemarktenselectie heel basic doen, op basis van de presentatie van een fondsmanager, maar ook heel ‘scrutinized’, met diepgaande due diligence. Bij private markten investeer je over het algemeen in een fonds dat nog geen assets of track record heeft. De voorspelbaarheid haal je uit de analyse van zo veel mogelijk kwalitatieve en kwantitatieve data, die een antwoord moeten geven op een hele reeks vragen: hoe komt waardecreatie tot stand? Wat doet een manager consequent in bedrijven? Welke risico’s neemt een team en is dat steeds hetzelfde type risico? Overkomt het “dingen” of ziet het moeilijkheden aankomen? En binnen een team: wie doet wat, wie drijft waarde, hoe complementair zijn de teamleden, hoe kijken ze naar zichzelf, hoe kritisch zijn ze, hoe divers? En hoe ziet dat er dan uit op portefeuilleniveau: waar zien we concentraties?’
Allemaal aandeelhouder
Voor elke selectie stelt WMP een dealteam samen van drie leden met verschillende achtergronden of invalshoeken. In grofweg drie maanden haalt het team binnen de gestelde kaders alle data op, analyseert deze en stelt tussentijdse rapporten op. De rest van het privatemarktenteam bevraagt het dealteam in de verschillende fases richting de uiteindelijke selectie. Kritiek geven wordt daarbij niet geschuwd. ‘Hier op de vloer zijn mensen zacht op de persoon, hard op de inhoud’, zegt Den Hartogh. We zullen het tegen elkaar zeggen als een rapport of proces niet waterdicht is en aanscherping nodig heeft.’
Wat daar volgens haar bij helpt, is het feit dat bij WMP de werknemers gezamenlijk de aandelen in handen hebben. ‘Een werknemer is er voor een taak, een aandeelhouder voor de lange termijn. Een aandeelhouder is meer gericht op verbetering. Het is ook jouw waarde die in de tent zit en jouw dividend dat aan het einde van het jaar hoger of lager kan uitvallen. Ik denk wel dat dat een cultuur afdwingt.’
Per strategie - WMP heeft 25 pools - heeft de vermogensbeheerder een dealflow van zo’n duizend managers. Den Hartogh: ‘Uiteindelijk selecteren we ongeveer tien tot vijftien managers, in de Nederlandse strategie wat meer. De grote bulk, zo’n tachtig procent, valt af in de eerste fase.’
Hogere instapdrempel
In totaal belegt WMP in 89 private fondsen, verdeeld over private equity, private debt en private property. Hoewel in de sector private equity steeds breder beschikbaar wordt, is dat geen trend die WMP omarmt. De vermogensbeheerder heeft juist een contraire beweging gemaakt. In 2021 was de instapdrempel nog 2 miljoen euro, nu is dat 5 miljoen. Dit kan zowel publiek of privaat worden geïnvesteerd.
‘Problemen komen nooit alleen, en dat zien we nu ook, met de dalende markten’
Den Hartogh: ‘Dat vermogen hoeft niet binnen te zijn op dag één, maar is wel de stip waar we over een niet al te lange tijd naartoe moeten gaan. Private markten zijn illiquide en complex. Dat past in onze ogen heel goed bij een groot vermogen. Bij een minder groot vermogen kunnen die complexiteit en liquiditeit juist voor problemen zorgen. Problemen komen nooit alleen, en dat zien we nu ook, met de dalende markten. Als daardoor de aandelenportefeuille van een ondernemer daalt, wiens bedrijf intussen te maken krijgt met hogere importkosten en lagere export, waardoor hij overbruggingskapitaal nodig heeft en hij misschien vanuit privé moet bijstorten, dan moet diegene dat aankunnen.’
Ze redeneert verder in dat wat ze een klant altijd voorspiegelt als “worst-case-scenario”: ‘Intussen dalen de waarderingen, waardoor private-equity-managers veel kansen zien in de markt en werkkapitaal opvragen om die bedrijven te kunnen kopen. Met andere woorden, voor een klant betekent dat: cash out cash out cash out, terwijl er weinig cash in komt. Daar moet je natuurlijk een goed mechanisme voor hebben. Dat werkt voor grote vermogens, maar voor kleine vermogens is dat een meer risicovol mechanisme. Want het kan tegenzitten. Dat zie je niet als de zon schijnt buiten, dat zie je pas als het gaat regenen.’
Directielid
Sinds februari is Den Hartogh behalve hoofd private markten, ook statutair directeur. Dat was voor haar geen doel op zich. Ze omschrijft het als ‘mooi en tekenend’ en ziet het als kers op de taart. ‘Het is natuurlijk een waardering voor wat je doet. Mijn verantwoordelijkheid is private markets, en dat blijft zo. Directeur ben je voor de organisatie en is meer gericht op de lange termijn. Als directie hebben we het doel dat het bedrijf óns overleeft.’
De komende tijd neemt Den Hartogh de tijd en ruimte om zich, naast haar focus op private markten, verder te ontwikkelen als directielid. Belangrijk daarbij vindt ze het om ondernemerschap uit te dragen, aangezien juist dat haar in 2017 richting WMP trok. ‘Ik geloof heel erg in samen de schouders eronder zetten. Als je een klus moet klaren, doe je dat met elkaar. Lead by example, daarmee trigger je de rest. Uiteindelijk ben ik ook zo aangestoken door de oprichters. Ondernemerschap en karakter.’
Meer weten?
Laat je informeren door één van onze specialisten. We bekijken samen welke beleggingsvorm het beste aansluit bij jouw (financiële) situatie en wensen.
Bel +31 20 426 39 70 of vul je gegevens in, zodat wij contact met je kunnen opnemen.
